Wat na 42,195 km?

Op zaterdagavond 25 november stond de Ultra Runnerstalk in mijn agenda. Ik had me hiervoor ingeschreven omdat ik wel geïnteresseerd ben om ooit met een ultraloop te beginnen. Deze avond zou ik dan ook de informatie krijgen over hoe je hieraan begint en welke voeding hiervoor belangrijk is etc.

Om 18u stond ik in het Thomas More gebouw waar de lezing plaats vond. Bij de inkom kreeg je een naamkaartje die je aan je t-shirt moest opspelden.

Op voorhand moest je een vragenlijst invullen op welke ondergrond je vooral loopt. Bij deze ben ik dus een betonvreter.

Dan kwam je in een hal waar allemaal van die hoge tafeltjes stonden met hapjes. Ik stond er alleen (weer lekker uit mijn comfortzone) aan een tafeltje. Maar ik raakte al snel aan de praat met een ander meisje dat ook alleen was gekomen. Jeeej, gezelschap maakt alles veel leuker!

Deze avond stond in teken van het inzamelen van geld voor Somival Vzw voor Music For Life. Dus ik deed ook mee aan de tombola die georganiseerd werd. Een tombola vol met hardloopspullen, leuker kan toch niet voor een loper!

Dan was het tijd om met zijn allen in de aula te gaan zitten voor de lezing. Het begon met een indrukwekkend filmpje over ultratrails. Dan kregen we uitleg over wat na 42,195km. Ultra trails worden opgedeeld in de volgende afstanden: 50km, 50 mijl, 100km, 100 mijl en 200 mijl. Oftewel wordt het ingedeeld op tijdsduur: 6u, 12u, 24u.

Er kwamen verschillende gastsprekers spreken. Veerle zei onder andere dat het belangrijk is om te investeren in alternatieve hoogtemeters. Gebruik bijvoorbeeld trappen om op te lopen. De frequentie aanpassen. Intervaltrainingen inlassen en de maag trainen. Wat ik vooral heb onthouden is dat Veerle zei dat je bij ultratrails zeker zoutzakjes moet meenemen. Dat is je laatste redmiddel om toch nog over de eindmeet raken.

Wat moet je zeker nog meenemen in je rugzak bij een ultraloop? De verplichte wedstrijd uitrusting, een reddingsdeken, kompas, eten (hangt af van welk eten werkt voor jou: kan bv. zoute amandelen en zure beertjes zijn) en drinken. Hoe langer de trail, hoe slechter je spijsvertering loopt.

Op het einde was de uitreiking van de tombola. *tromgeroffel* Vol spanning zaten we met onze lotjes in onze handen te luisteren naar de nummers die afgeroepen werden. Een startbewijs voor een ultratrail heb ik jammer genoeg niet gewonnen. Maar wel een pot van Smartmix en een drinkbus gewonnen, yes!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s