My road to Rotterdam

Het wordt toch eens tijd dat ik schrijf over mijn weg naar de marathon van Rotterdam. Ik ben met mijn schema al in oktober begonnen. Mijn schema heb ik van My Asics, een handige tool op hun website om een trainingsschema te maken. Je vult je eindtijd van een gelopen wedstrijd in en daaruit berekent hij een haalbare eindtijd voor de marathon. Je kiest zelf hoeveel keer per week je wil trainen en aan welke intensiteit. Het is wel aan te raden minimum 3x week te lopen.

Zelf heb ik nog gesleuteld aan mijn schema omdat ik er graag intervaltraining bij heb. Dus bijvoorbeeld bij een 10 km tempo run, maak ik ervan: 3 km inlopen, 4x 1000m en 3 km uitlopen. Die intervalafstanden variëren natuurlijk van 100, 200, 400, 600m, 800m tot 1600m.

Op zondag 7 januari heb ik meegedaan met een trainingsloop van Road2Rotterdam in Breda. Er worden verschillende trainingslopen georganiseerd in de aanloop van de marathon. Dit alles wordt georganiseerd door de organisatie van de marathon zelf. ‘S ochtends vroeg vertrok ik naar Breda om mee te lopen met de 20 km. Er stonden verschillende pacers klaar en er werden 3 bevoorradingsposten voorzien (op de 5km, 10km en de 15 km). Op voorhand had ik me voorgenomen om een pace van 6min20 per km te lopen, maar hier was geen pacer van. Dus besloot ik me aan te sluiten bij de pacers van 6min15. Het tempo lag me verbazingwekkend goed. Ik vond het zalig om aan een stuk door op eenzelfde pace te lopen. Als ik alleen loop, dan lukt het me precies niet op om hetzelfde tempo te blijven. We liepen langs rustige wegen en langs het water. Het was een koude ochtend met veel wind. Op verschillende momenten ben ik achter een andere loper gaan lopen zodat ik niet de meeste wind tegen me kreeg. Het was eens een andere ervaring om in groep een training af te werken omdat ik meestal in mijn eentje loop. De tijd leek wel voorbij te vliegen.

Naast mijn looptrainingen doe ik aan core stability oefeningen om mijn lichaam sterker te maken. Ik probeer ze 3x week te doen. Zo doe ik onder andere lunges, de brug, de plank, zijwaartse plank, de oester, de cobra en handstand tegen de muur. Zie foto’s

De cobra.

De oester.

De brug.

Plank & zijwaartse plank.

Lunges.

Tot de volgende post! 😘

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s