Hoe loop je nu correct?

21 oktober deed ik samen met mijn vriend mee aan de workshop ‘looptechniek’ die georganiseerd werd door Prorun (online looptijdschrift) en een loopcoach van Fitter en Fitter. Het leek me wel interessant om hier aan deel te nemen omdat een goeie looptechniek minder blessures teweegbrengt en je hierdoor ook efficiënter gaat lopen.

Bij aankomst kregen we allemaal een Milestonepod. Een Milestonepod is een klein apparaatje dat je aan je veters van je loopschoen vastmaakt en dat verschillende gegevens via een app op je telefoon registreert. Het geeft onder andere weer of je op je hiel, middenvoet of voorvoet landt. Hoeveel procent legswing je had, wat je kadans (hoeveel stappen per minuut) is. Verder geeft het je grondcontact en loopefficiëntie weer en daarnaast de gewone dingen die je ook terugvindt op een sporthorloge zoals je pace en afstand.


We kregen eerst uitleg over op wat we allemaal moeten letten om een goede loophouding te hebben. Zo is het belangrijk bij het lopen dat je armen een hoek van 90 graden vormt. Als je loopt moeten je benen de schaarbeweging volgen. Bij de landing moet je op je middenvoet of voorvoet landen, zeker niet op je hiel. Het grondcontact moet zo kort mogelijk zijn. Een kadans van 180 spm is voor de meeste lopers ideaal. Verder is het belangrijk dat je je groot maakt bij het lopen, rechte rug hebt en een verticale beweging maakt.


Om dit allemaal in de praktijk na te gaan, mochten we loopoefeningen doen. Hier werd ook de video loopanalyse gemaakt. Bij elke oefening gaf de lesgever feedback. Zo moest ik op mijn armen letten. Ik hield ze te dicht bij mijn lichaam en eerder in een hoek van 10 graden dan 90 graden. Voordien had ik er nooit eerder bij stilgestaan. Ik wist met al die loopoefeningen op de duur niet meer hoe ik moest lopen omdat je op zoveel dingen moet letten. Ze zeggen dat het drie kwart van een jaar duurt om je loopstijl aan te passen.


Al bij al vond ik de workshop interessant, maar ik vond de workshop best wel prijzig voor wat het was. Maar het heeft mijn blik wel verruimd en daar ga ik zeker gebruik van maken bij mijn volgende looptrainingen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s